
Nereti mēs uzskatām, ka, jo zemākas administratīvas izmaksas kādai organizācijai ir, jo tā ir labāka. Taču zemas izmaksas pašas par sevi negarantē, ka ziedotāju līdzekļi sniedz atbilstošu atdevi kādā organizācijā. Tā vietā mums vajadzētu vērtēt, cik efektīva tā ir.
Tulkojums latviešu valodā. Oriģinālā teksta autors -- Ulriks Džonsens (Ulrik Johnsen), impactinsider.dk
Pasaulē vienmēr ir vairāk problēmu nekā resursu, lai tās atrisinātu. Tomēr šodien vairāk nekā jebkad agrāk ir svarīgi koncentrēties uz labdarības pasākumu ietekmi. Tas ir saistīts ar to, ka daudzas mūsdienu problēmas ir tik nopietnas, ka apdraud mūsu nākotni ilgtermiņā. Tāpēc mēs nevaram atļauties investēt projektos, kuriem nav būtiskas pozitīvas ietekmes uz pasauli.
Diemžēl organizāciju efektivitāti labdarības kontekstā mēdz jaukt ar zemām administratīvajām izmaksām. Tomēr patiesībā būtu pareizāk to uztvert kā cenas un kvalitātes attiecību.
Kad investē vai ziedo labam mērķim, ir jāzina, kā tiek izmantoti šie līdzekļi. Citiem vārdiem sakot, ziedotājiem ir jāpārliecinās, ka viņu ziedojumi “sniedz atdevi”.
Tomēr, runājot par labdarību un citām bezpeļņas iniciatīvām, ne vienmēr ir skaidrs, kāds ir ziedojuma īstais iznākums. Tam ir divi galvenie iemesli:
Pirmkārt, Jūs kā ziedotājs nesaņemat pakalpojumu vai produktu, par kuru esat samaksājis. To saņem kāds cits – piemēram, nabadzīgs bērns Āfrikā, kara upuris Ukrainā vai bezpajumtnieks Latvijā.
Otrkārt, bieži vien ir grūti pareizi izmērīt, cik lielā mērā katrs ziedotais eiro ietekmē konkrētu problēmu.

Tā kā īsto izmaksu efektivitāti ir grūti izmērīt, par populāru rādītāju ir kļuvušas tieši administratīvās izmaksas. Pirmajā brīdī tas izklausās loģiski, jo ziedotājs vēlas, lai pēc iespējas lielāka daļa no ziedotās naudas tiktu novirzīta tieši norādītajam mērķim.
Taču tas nav precīzs rādītājs, kas ļautu atspoguļot organizācijas reālo darbību. Administratīvās izmaksas neko nepasaka par to, vai konkrētā organizācija darbojas veiksmīgāk par citām. Aplūkosim hipotētisku piemēru, kas ilustrē šo domu.
Pieņemsim, ka divas dažādas organizācijas, A un B, strādā ar vienu un to pašu mērķi – piegādāt pusdienas badā nonākušajām ģimenēm. Organizācijai A ir 20% administratīvās izmaksas, un tā var piegādāt vienu porciju par 1 EUR. Organizācijai B ir 5% administratīvās izmaksas, bet tā izmanto citu transportu, paļaujas uz neoptimālu piegādes tīklu un rezultātā sniedz līdzīgu porciju par 5 EUR. Šie dati ir apkopoti tabulā:
| Nosaukums | Administratīvās izmaksas | Vienas pusdienu porcijas izmaksas |
|---|---|---|
| Organizācija A | 20% | 1 EUR |
| Organizācija B | 5% | 5 EUR |
Pirmajā brīdī varētu likties, ka organizācija A ir izšķērdīga vai pat savtīga, kamēr B pašaizliedzīgi strādā, jo atvēl sev tikai 5% no ziedojumiem.
Vai tā tiešām ir? Ja Jūs ziedotu 10 EUR organizācijai A, tā piegādātu 8 porcijas, bet 2 EUR tiktu iztērēti administratīvajām izmaksām. Ja Jūs ziedotu tādu pašu summu organizācijai B, tikai 50 centi ”paliktu” pašai organizācijai, bet par 9,5 EUR varētu knapi nopirkt 2 porcijas.
Kas ir labāk: pabarot astoņus cilvēkus vai divus?
Šis vienkāršots piemērs parāda, ka zemas administratīvās izmaksas neko daudz nepasaka par to, ko organizācijas var sasniegt par ziedoto naudu.
Augstas administratīvās izmaksas nenozīmē, ka organizācija ir mazāk efektīva. Kādam parametram tad vajazētu pievērst uzmanību?
Labs risinājums ir aplūkot izmaksu efektivitāti. Šis rādītājs atspoguļo to, cik daudz labuma konkrēta labdarības organizācija spēj panākt par katru ziedoto vai ieguldīto eiro.
Aplūkosim reālu piemēru, kas ilustrē lielas atšķirības starp organizāciju sasniegumiem. Toys for Tots un Evidence Action abas strādā, lai uzlabotu nabadzīgo bērnu dzīves apstākļus. Par apmēram 13 EUR ziedojumu Toys for Tots jūs varat uzdāvināt rotaļlietu vienam bērnam. Par tādu pašu summu, ziedojot Evidence Action, jūs varat nodrošināt tīru dzeramo ūdeni desmit bērniem uz veselu gadu.
Nav grūti saprast, kurā gadījumā ziedotāju līdzekļi tiek izmantoti lietderīgāk. Taču diemžel tikai neliela daļa ziedotāju veic rūpīgas organizāciju ietekmes analīzes, lai novērtētu, kur viņu nauda tiek izmantota vislabāk.
Tieši šeit talkā nāk labdarības ietekmes izvērtējumu apkopojumi (angl. charity evaluators), piemēram, givewell.org. Mūsu platforma ziedoefektivi.lv ņem vērā tās rekomendācijas un ļauj novirzīt naudu rūpīgi izvēlētām un starptautiski atzītām organizācijām, kuru ietekme ir pierādīta ar datiem.
Uzziniet vairāk par ieteiktajām organizācijām šeit